Blog 4 - Reisverslag uit Tamworth, Australië van Marloes - WaarBenJij.nu Blog 4 - Reisverslag uit Tamworth, Australië van Marloes - WaarBenJij.nu

Blog 4

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

10 Maart 2013 | Australië, Tamworth

Zondag 10-03-2013

Lieve allemaal,

Er zijn alweer 2 weken voorbij en wat ik eerst moeilijk kon geloven wordt inderdaad waar: de tijd gaat steeds sneller nu ik dichterbij het einde van mijn reis kom. Ik heb zoveel te vertellen en zoveel gedaan! Ik zal bij het einde van de vorige blog beginnen en eerst de week in Sydney vertellen en dan over mijn week paardrijden in Leconfield.

Zaterdag (23/02) ben ik dus naar Sydney gevlogen. Dat was nog een heel gedoe. Ik had 6 uur vertraging in Adelaide, omdat Sydney airport dicht was wegens een verdacht persoon. Vervolgens eindelijk in de lucht en kwamen we bij de landing in een tropische storm terecht (ook niet echt lekker). Voor mij heeft inmiddels het woord turbulentie een andere betekenis: mensen die van stoelen vallen, los komen van je stoel, het voelt dus echt alsof je in een blender zit. En dit keer geen Bart de Vries van KLM ;). Rond 9 uur ’s avonds was ik eindelijk in het hostel en daar maar een hapje gegeten. Aan de praat geraakt met Max, een Duitse jongen, maar meer voor de gelegenheid dan dat ik echt met hem op pad wou.
Zondag ben ik Sydney gaan verkennen, met Max. We zijn naar het Visitor Centre geweest waar ik gelijk een tour heb geboekt. Het Visitor Centre was vlakbij het Opera House en Harbour Bridge, dus dat hebben we gelijk mee gepakt. Als je er dan toch bent, haha. Sydney is een grote stad en ook wel een beetje onpersoonlijk. Heel anders dan Adelaide en Melbourne. Ik zat ook in een groot hostel en dan vind ik het gewoon echt moeilijker om ‘vrienden te maken’. Dat is sowieso lastiger dan ik had verwacht, want iedereen heeft toch wel heel erg zijn eigen plan en lijst met dingen die hij/zij wil zien. Dus daar moet ik nog een beetje in oefenen, maar om eerlijk te zijn heb ik natuurlijk ook gewoon mijn eigen plan en ben ik ook niet meer op zoek naar een reispartner. Het is alleen wel fijn als je in de hostels met mensen kan optrekken, zodat je niet altijd tegen lege stoelen en tafels zit aan te staren.
Ik ben wel zondag een vriend uit Melbourne tegen gekomen, dus dat was echt gaaf. We zaten in hetzelfde hostel en we wisten het allebei niet van elkaar! Echt toevallig, hij werkt nu in Sydney, dus kunnen geen dingen samen gaan doen, maar wel samen koken en eten.
Maandag ben ik zelf naar Bondi Beach geweest met de bus. Dat is wel ideaal. Om eerlijk te zijn vond ik het wel spannend, met de bus enzo, waarvan je niet weet waar het je gaat brengen. Toch heb ik een heerlijke dag gehad en het was achteraf ook de beste dag van de week. Strak blauw, waardoor ik wel echt mega- verbrand ben, maar dat had ik er wel voor over! Ook de lifeguards van televisie aan het werk gezien. Het is heel vreemd, dingen die je normaal op televisie ziet, zit je ineens middenin! Vreemd gevoel, maar ook echt heel gaaf! Maandag gegeten met die vriend uit Melbourne en 2 Engelse jongens en een Oostenrijker. Was wel gezellig en het is ook leuk om te praten met mensen die in hetzelfde schuitje zitten!
Dinsdag had ik een dag voor mezelf genomen, in en rond het hostel. Ik heb het tweede deel van mijn reis ook gepland. Ik merk aan mezelf dat als ik geen plan heb, ik heel onrustig ben. Ik vind het backpacken nog steeds heel gaaf, maar ik wil wel weten waar ik volgende week naar toe ga. Ik heb dus alles uitgezocht wat ik wil zien en doen. Het was wel goed, want daarna voelde ik me ook gelijk opgelucht en rustig. Weer samen gegeten met die Engelse jongens.
Woensdag heb ik de tour gemaakt die ik zondag had geboekt. Een tour naar de Blue Mountains. Max ging ook op die tour, maar ik had helemaal geen zin om met mensen op te trekken die tour. Ik wou dit echt ‘zelf’ doen en ook omdat ik de vorige tour wat hobbels had, wou ik dit gewoon zelf doen en ervaren. Deze tour was voor een dag en we werden ’s morgens rond half 8 opgehaald. We hadden Smokey als tour guide en dat was ook echt z’n echte naam. Ik heb mijn ‘niet meer bestaande’ wagenziekte gebruikt om lekker de hele tour voorin te zitten in de bus. Dan heb je echt een super uitzicht en ik vind het leuk om alles te zien, dus ook waar we alleen maar langsrijden. Ook de hele dag met Smokey gepraat en dat was echt een bizarre kerel, maar ook echt een goed gesprek mee gehad. Bijzonder hoe je met volkomen vreemden soms de beste gesprekken kan hebben.
‘don’t try to change things, you can’t change, because otherwise you’re driving yourself crazy’. Die nemen we maar eens mee in mijn rugzakje. De tour was verder geweldig! Highlights van de blue mountains bezocht, met als ‘hoogtepunt’ the three sisters. Ook een show van Aboriginals gezien, wat ook erg interessant was en mij ook wel aan het denken heeft gezet. Een hele goede dag en ook echt weer een overwinning op mezelf!
Donderdag had ik ‘niks’ te doen. Ik had mezelf een rustdag beloofd, om ook uit te rusten (mentaal en fysiek) van de tour. Dat was dan ook gelijk wel weer een uitdaging, omdat ik dan heel snel het idee heb hoe ik de dag ooit doorkom. Ik ben nog een stukje gaan wandelen door Sydney; Hyde Park, St. Mary’s Cathedral, Anzac War memorial. Wasje gedraaid, en zo een beetje de dag doorgekomen. Ik had in Sydney geen geweldige kamergenoten, waar ik wel op had gehoopt dus dat was wel een tegenvaller. Het meisje onder mij werkte ’s nachts dus sliep overdag, we hadden elkaar nooit heel lang gesproken, maar nu raakte we echt aan de praat. Zij was die avond vrij en we hebben samen gekookt en gegeten. Zij had een soort van date, maar wou niet alleen, dus zijn we samen naar een bar naast ons hostel gegaan. Het was echt heel erg gezellig samen! Dit was voor het eerst dat ik ook best wel met iemand zou willen reizen, in dit geval met haar. We hebben een hele leuke avond/nacht gehad. Ook veel mensen ontmoet, waaronder een jongen uit Denemarken en jongens en meiden uit (volgens mij) Engeland.
Vrijdag heb ik de Harbour Bridge Climb gedaan. Ik zat heel erg te twijfelen of ik dat zou doen, want het was echt MEGA duur! Maar ik weet zeker dat ik anders spijt had dat ik het niet gedaan had, dus heb ik maar mijn ogen dicht gedaan bij het betalen. Eerst kreeg je een uur uitleg en veiligheidsgedoe. Ik wist dat al, dus was donderdag ook nuchter gebleven, want moest ook blazen om de brug op te mogen. Daarna ga je 3 uur over de brug lopen. Je loopt naar precies het hoogste punt, dus op de boog (als je niet weet hoe het eruit ziet even googlen). Daarna loop je het stuk weer terug. Dus je gaat niet van de ene naar de ander kant. Het was het allemaal echt meer dan waard! Het was zo ontzettend gaaf! Ik was wel echt heel moe van de hele week, maar toch was dit echt zo gaaf! Ik kan het niet anders zeggen. Het was ook mijn laatste dag in Sydney dus een mooie afsluiting! Ik ben daarna terug gegaan naar het hostel, tas ingepakt. Daarna heeft die Deense jongen mij opgehaald bij het hostel en zijn we samen naar een rugbywedstrijd geweest. Dat was echt leuk! Ik snapte de regels eerst nog niet echt, maar ik begon door te krijgen hoe het werkte en toen werd het ook echt leuk. Geen idee meer welke teams, maar heb wel echt ene leuke avond gehad.
Zaterdag (02/03) vertrok ik uit Sydney voor mijn week Leconflield. Ik moest met de trein naar Tamworth, een stadje meer naar het binnenland gelegen. Eerst 4 uur met de bus en toen nog 4 uur met de trein. Ik kwam rond het avondeten aan in Tamworth. Tamworth is echt totaal niet toeristisch. Ik had de hele reis gemaakt en toen kwam ik in Tamworth. Het hele hostel was leeg en ik was de enige op een 6persoonskamer. Dat was wel even slikken. Heb boodschappen gedaan, gekookt en ben gaan slapen, want was ook echt uitgeput van mijn week in Sydney.
Zondag heb ik heel lang uitgeslapen en ben ik naar de MacDonalds gegaan voor Wifi. Daar heb ik heel lang gezeten. Daarna boodschappen gedaan, gekookt en weer gaan slapen. Het was dus echt een rustig weekend, maar hier is ook echt niks op zondag. Je kan hier naakt over straat rennen als je wilt. Echt stil hier! Ik had deze twee dagen ook wel even nodig om bij te slapen, ik was zo moe en mijn lichaam hield er ook gewoon mee op. Ik maakte me ook wel druk over de week paardrijden, wat voor mensen etc. maar gelukkig kwam er zondag middag een Iers meisje bij mij op de kamer die dat ook ging doen. We hebben heel lang gekletst en het was gezellig, dus ik was al een stuk rustiger!
Maandag werden we opgehaald voor het hostel. We hadden een groep van 10 mensen en nu achteraf had ik me ook nergens zorgen over hoeven maken! Het was echt zo’n super leuke groep! We reden langs de supermarkt en een tweedehandswinkel voor kleren. Daarna reden we van Tamworth naar Leconfield. Als je hier het stadje uit bent is het hier zo mooi! Het laatste stuk was op onverharde weg en we zaten echt letterlijk in ‘the middle of nowhere’. Eerst vond ik dat wel spannend, geen bereik op de telefoon, geen internet. Maar de groep was gelijk zo gezellig en ik voelde me daar in Leconfield zo op mijn plek! Dat is trouwens geen dorpje, maar het ‘landgoed’ van Tim (eigenaar van de school). Allemaal ongerepte natuur. Met een huisje van Tim en een shed waar wij in sliepen. De paarden lopen hier gewoon los. Super gaaf. Ik kreeg maandag het paard Matrix toegewezen. Echt een paard, maar echt een super beest! Heel mooi paardje ook!
We hebben de hele week zoveel gedaan! We hebben een programma gekregen met alle dingen die we gedaan hebben:

Day 1: (maandag 04/03)
• Pick up from Tamworth YHA at 9:00 a.m.
• Quick stop at a second hand store where you can buy cheap clothes
• Introduction and a cup of tea upon arrival at Leconfield
• Grooming and saddling up lesson
• Lesson in Natural Horsemanship followed by a 2.5 hour ride including bush survival and local bush tucker

Day 2:
• Catch and saddle the horses
• Two hour Natural Horsemanship lesson
• Barefoot trimming Lesson
• Whip cracking and lassoing lesson
• Natural Horsemanship games with our horses
• Mustering sheep on horseback
• Barrel race on horseback
• Talk on sheep health and husbandry
• Sheep shearing lesson

Day 3:
• Two hour Natural Horsemanship lesson
• Pasture improvement
• Fencing or yard building

Day 4:
• Catch and saddle the horses
• Play Natural Horsemanship games with our horses
• Mustering cattle on horseback
• Picnic lunch
• Yarding and drafting cattle
• Talk on cattle breeds and husbandry
• Lassoing competition
• Calf wrestling, branding, and marking
• Demonstration on working dogs

Day 5: (vrijdag 08/03)
• Lesson on maintaining saddlery
• Catch and saddle the horses
• Swim with the horses (in warmer months)
• Play Natural Horsemanship games with our horses
• Games on horseback • Take our horses for a ride where we trot and canter
• Return to Tamworth YHA around 6:00 p.m. for a night out

We hebben eigenlijk letterlijk gedaan wat er op het programma stond. Ondertussen speelden we ook allemaal spellen om elkaar te leren kennen. Ook al ben ik maar 5 dagen met deze groep geweest, toch voelde het alsof we al maanden op pad waren met elkaar. Weer is het gek hoe snel je mensen echt goed leert kennen. We waren met z’n tienen en dan 4 leden van de staff, maar zij waren ook van onze leeftijd en hoorden ook gewoon bij de groep. Tuurlijk kan je niet met iedereen diepe gesprekken hebben, maar toch hebben we elkaar echt echt leren kennen. Deze week heeft me echt heel goed gedaan. Ook omdat we internet en telefoons eigenlijk helemaal niet nodig hebben. De verleiding voor mij was dan ook heel groot om te kijken of ik daar niet kon blijven werken, maar ik wil eerst mijn reis doen en stappen blijven maken. Omdat ik nog steeds wel stress heb voor het reizen zelf en anders ga ik daar steeds meer tegenop zien. Ik moet voor mezelf eerst nog een paar stappen maken, voordat ik me echt ergens helemaal wil gaan hechten.
Toch voel ik me wel gehecht aan deze groep en het dag zeggen gister vond ik dan ook wel moeilijk.
Gister was het zaterdag. Vrijdagavond zijn we met z’n allen uit eten geweest en ook uit geweest.
Gister hebben we met z’n allen eigenlijk de hele dag rondgehangen en zijn we nog bij elkaar geweest. ’s Middags en ’s avonds moest iedereen of z’n vluchten halen of terug naar Leconfield, dus hebben we dag gezegd. Best lastig, maar dat hoort natuurlijk ook bij het backpacken! En nu proberen niet verdrietig te zijn om het dag zeggen, maar blij en gelukkig te zijn met de mooie ervaring van deze week. En misschien/hopelijk kan ik met een aantal nog afspreken in Melbourne en weer in Nederland.

Nu is het zondag en zit ik weer in de MacDonalds. Vandaag is een dag die ik moet wachten op de bus naar Coffs Harbour aan de Eastcoast. Morgen gaat de bus heel vroeg in de ochtend, zodat ik al rond de middag aankom in Coffs Harbour. Daar blijf ik een paar dagen en dan reis ik weer verder!

Ondanks dat ik me nu hier heel gehecht voel en het ook moeilijk en eng vindt om verder te reizen, heb ik er wel zin in! Hopelijk ontmoet ik daar nieuwe mensen en kan ik de rust houden die ik nu heb!

Heel veel liefs,

Marloes

P.S. In Coffs Harbour ga ik wat foto’s van het paardrijden proberen te uploaden!

  • 10 Maart 2013 - 08:56

    Joke Gerds:

    Lieve Marloes,
    Een rustige zondagochtend aan het ontbijt: zie het voor je , opa en oma aan het ontbijt, beide met een I pad voor hun neus, lezend jouw blog... Zo zitten we hier en hebben genoten van jouw belevenissen! En nu op naar de kust dus! Vanuit de bush weer naar 'leven in de brouwerij'. Mooi is het he als je buiten de bewoonde wereld komt? Die rode aarde, de wijdse omgeving! Gaaf he dat je dat allemaal mag meemaken!
    Hier is alles prima. Vorige week heb ik al even in de zon gezeten, echter vandaag bij het opstaan lag er weer een lading sneeuw, brrrrrrrrrr. Het voorjaar mag van mij wel komen hoor.
    Gisteren met Jeroen en Sara en Rijk gewokt in een gezellig wokrestaurant bij Jeroen in de buurt. Lekker en leuk. Opa gaat zo dadelijk naar de kerk, ik niet, heb een ADV dag....
    Ben ook nog steeds lekker aan het boetseren: opa is mijn model nu...
    Over drie weken gaan wij naar Japan, hebben we ook zin in. Daar is de temperatuur nu ook al veel hoger dan hier. En als wij komen, bloeit de kersenbloesem.
    Doe Emma de groeten als je via Cofs Harbor richting Brisbane gaat. Ik zag mooie foto's van haar op facebook, ze woont vlak bij de kust! Lieve Marloes, blijf heerlijk genieten en neem je herinneringen straks mee naar huis, kan niemand je afnemen. Wij reizen in gedachten met je mee, dikke knuffel van opa en oma

  • 10 Maart 2013 - 08:58

    Papz:

    Ha Marloes,
    heerlijk om nog eens te lezen, wat je allemaal beleeft. Kan ik alle skype- en telefoonverhalen ook beter plaatsen. We spreken elkaar straks via skype. Groetjes,
    Papz

  • 10 Maart 2013 - 10:43

    Mamma:

    een schot in de roos dus, Leconfield. Kon ook bijna niet anders, maar je moet het natuurlijk altijd nog wel in het echie ervaren. De outback zit nu dus ook in je reiservaring. Ik ben zoooo benieuwd naar alle foto's straks. En om daarop ook de mensen te zien, met wie je allemaal kennis hebt gemaakt en ervaring mee hebt gedeeld. Als je snel even terugblikt over de afgelopen weken, heb je al heel veel prachtige en waardevolle momenten met vaak wildvreemde mensen beleefd.Verrassingen die zich bijna dagelijks aan je aandienen en meestal mooi blijken te zijn. Dat geeft vertrouwen! Nu door naar de kust, kun je al het stof van het binnenland lekker afspoelen. Stuur wat graden celsius deze kant op, de winter kom toch nog even terug hier met snijdende noord-oosten wind,natte sneeuw en vorst. Ik had net met Duco's hulp (ahum) alle potten op het terras met bollen en violen gevuld, want afgelopen week was het al zo lekker hier. De ijsbaan is al leeg, dus het zal na deze oprisping nu echt wel lente worden. We horen wel weer hoe je wegen verder gaan. Veel plezier aan de oostkust!

  • 10 Maart 2013 - 10:51

    Marianne:

    Hoi Marloes,
    Zit met mijn I pad op de bank en beantwoordt daar voor het eerst een mailtje mee. Is even wennen, maar wel super hoor!
    Hoorde dus net naast me bliep en zag ...........een blog van jou. Geweldig dat je dan met zo'n ding meteen kunt lezen. Heb weer genoten van je belevenissen en vind het fijn, dat je jezelf steeds zo overwint en zo toch jezelf de kans geeft nieuwe dingen om je heen en in jezelf te ontdekken.
    Ook ik heb vandaag een 'rustdag'. Even nergens heen en lekker met een kop koffie en wat te lezen op de bank. Als het niet te winters wordt (ze verwachten wat sneeuw/ijzel) ga ik deze week nog en dagje naar Vught en een dagje naar Rotterdam. Ook zou ik nog een dagje werken. Dus voor mijn doen best druk!
    Lieve meid: geniet, overwin maar blijf jezelf..........
    Lieve groet, buuf Marianne

  • 10 Maart 2013 - 12:59

    Oma:

    Lieve Marloes,
    Dank voor je mooie blog, wat beleef je veel ! Echt goed, zoals je overal mee omgaat. Fijn dat de paarden je zoveel voldoening gaven, die omgang met ze was voor jou natuurlijk een peuleschil. Ben benieuwd naar al je foto's t.z.t. die kan ik niet tevoorschijn toveren op mijn oude p.c.
    Zoals mama al schreef : de lente heeft hier rechtsomkeert gemaakt, helaas. Er waren al veel bloemen, maar ze hebben de kopjes weer gesloten. Regen en verschrikkelijk koud, voor jou bijna niet voor te stellen nu (?) Vorige zondag zijn ze met z'n allen weer hier geweest, erg gezellig ! We gaven elkaar narcissen !
    Deze week ben ik erg ziek geweest, zal wel griep zijn, maar we hopen op betere tijden.
    Hou je haaks, je bent moedig genoeg om alles onder ogen te zien, ja, het zal wel even wennen worden straks in ons kleine nederlandje, maar ook dat zal weer langzaam goed komen. Je hebt in elk geval genoeg om aan terug te denken. Verheug me nu al op je, kom je weer langs met je foto's ?
    Dikke knuf, en succes ! Liefs, Oma.

  • 10 Maart 2013 - 13:43

    Jelle Froling:

    Hi Lou "twas good to talk to you and now that I have read "THE BLOG" I am convinced that the rest of the trip will be a piece of cake. Poor Emma is having her wrist operation tomorrow and her hand will be out of action for a while so when you see her give her our love and best wishes.
    I hope for you all the flooding is finished on the east coast so no detours. We have had 9 day's over 32C and
    another 4 day's before a bit of welcome predicted rain. The big rain-tank is nearly empty again.
    any way lots of love from Malie and me too of course.xxxooo

    PS. you missed Alex's birthday party yesterday, he and all his friends went indoor rock climbing, that would have been right up your alley.

  • 10 Maart 2013 - 20:44

    Annemieke:

    Marloes, wat fantastisch om je verhalen te lezen! Las ik nou ergens dat je het nog moeilijk vind om vrienden te maken? Meid, dat doe je zo goed; je mag supertrots zijn op jezelf! Annemieke

  • 12 Maart 2013 - 11:29

    Opa En Oma Jager:

    Hoi Marloes,

    Hier dan even een berichtje uit eelde,het is fijn te lezen dat alles goed met je gaat en dat je het toch wel
    bij je zelf te rade gaat hoe je de dagen moet indelen en op zijn tijd rust moet nemen.
    Het zou fijn zijn als je op de paarden boerderij kunt komen werken en je met het zelfde paard kunt optrekken of moet je ook met andere paarden werken ?
    Je moet maar wat van dat mooie weer meenemen naar nederland want hier is het weer bitter koud.
    Met oma gaat het redelijk goed, ze krijgt nu andere medicijnen een morfine-achtige medicijn tegen de pijn in de rug zodat ze wat beter kan lopen en bewegen, verder zitten wij te wachten op eeen oproep voor de nek-operatie van oma.
    Qi zit nu drie en halve week in japan bij haar dochter en die heeft daar ook mooi weer met plusminus 20 graden op de thermometer,opa is michel aan het helpen met de schutting bij hun aan de achterkant van de tuin, met jochem gaat het ook goed, afgelopen zaterdag heeft hij met hocky gewonnen van de meiden van hun club en bovendien waren de meiden ook nog een jaar ouder, dus je kunt wel na gaan hoe de jongens reageerden op de overwinnig en ook jochem dus.
    Dit waren de ditjes en datjes uit eelde en opa en oma wensen je nog een goede en prettige tijd toe in het mooie land Australie

    veel liefs van opa en oma.

  • 12 Maart 2013 - 13:45

    Mamma:

    Ik heb mezelf even naar beneden verplaatst om die fantatstische foto's te bekijken. Ik lig met acute buikgriep op bed (en dat voor mij, kun je nagaan!), maar ik moest ze natuurlijk na jouw smsje wel even zien. Vooral die 'tewaterlating', geweldig! Een hele nieuwe ervaring en dat na 10 jaar paardrijden.
    Ik hou me hier verder even nuchter en dan ben ik donderdag wel weer op de been. Kunnen we dus rustig bellen als het zo uitkomt.

  • 12 Maart 2013 - 14:18

    Papz:

    Gave foto's!

  • 13 Maart 2013 - 13:23

    Malie Froling:

    Hi Loesje, I'm so glad you are enjoying yourself and are geting on well with TIM......
    have lots of fun, and keep positive.
    lots of love from your oma malie xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Tamworth

Backpacken met Activity International

Backpacken in australie

Recente Reisverslagen:

10 Juni 2013

Blog 6

25 Maart 2013

Blog 5

10 Maart 2013

Blog 4

23 Februari 2013

Blog 3

13 Februari 2013

Blog 2
Marloes

Actief sinds 20 Okt. 2013
Verslag gelezen: 1885
Totaal aantal bezoekers 22137

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 15 Januari 1970

Backpacken met Activity International

Landen bezocht: